de teneergang van Linked Inn

Het is heel bijzonder, als je eens de tijd neemt om wat te googlen door Linkedin, wat je dan tegenkomt. Ik ben zelf een beperkte gebruiker van het medium, niet dat ik iets tegen social media heb, integendeel, maar waar ik mee worstel is de mate van betekenis van die social media. Zoeken, fine, dat snap ik wel. Helpen de social media..... uuuuuh? Ik ben geneigd 'soms' te zeggen. Hoewel, wanneer ik de leeftijd van Harrison Ford wil weten, of hoever Tethys van Saturnus afstaat, of welke boeken Eduardo de Bono heeft geschreven, hoe Michelangelo de koepel van de Sint Pieter heeft ontworpen, de moeder van John Lennon heette en hoe zijn eerste gitaar gestemd stond, zeker dat vind ik wel. Maar dat vind je vooral in Wikipedia. Wat dat betreft is Wikipedia een soort mini internet op zichzelf, geniaal gevonden. Maar daar ging het niet over. Linkedin dus.

Als je de tijd neemt om eens wat te scrollen dan kom je toch merkwaardige dingen tegen, ex collegae blijken in plaats van supervisor opeens Managing Director te zijn geweest, verkopers Sales Director en engineers Technical Directors. Wat ook bijzonder is dat is dat ik echt heb lopen slapen toen we collegae waren, want die mensen blijken ook nog eens wel 15 of meer jaren zo een functie te hebben uitgeoefend, niks van gemerkt.

Maar dat zal wel aan mij liggen, ik heb wat dat betreft de boot gemist. Helaas moet ik bekennen dat mijn Linkedin profiel al een jaartje niet is bijgewerkt, noch heb ik de moeite genomen om uit te vinden hoe mensen mij het beste en snelste kunnen vinden. De 'hitkans' hoe belangrijk vandaag de dag ook, is aan mij minder besteed. Ik ben meestal aan het werk en als ik dat niet ben dan besteed ik mijn tijd aan mijn kinderen, vrienden en af en toe een beetje gitaar spelen. En verder schrijf ik op wat ik denk en wat ik ben en dat lees je, hier en elders op het internet.

Maar jammer vind ik het wel. Linkedin is een prima medium en het kan echt helpen, mensen verbinden en wat achtergrond van jezelf blootgeven. Maar op deze wijze devalueert Linkedin snel, ga je zoeken met filters en met persoonlijke percepties, 'ach die zal wel.......' en dat is echt jammer.

beste mensen, als ik 1 goede raad mag geven, publiceer wat je bent, schijf op wat je kunt en doe je ding, presteer naar beste kunnen. Dat levert de beste referenties op, in mensen wel te verstaan. Ennu oh ja, helder zijn over wat je niet kunt, dat is pas echte professionaliteit. Alleen echte helden durven dat. En anders wordt het borrelpraat...... linke borrelpraat.

we spreken, Ruud